AntwerpenLimburgNieuws uit de entiteiten

De Lijn bericht investeringen: Spartacus en Brabo 2

Gepost op 6 oktober 2011 | Door : | Categorie : Antwerpen,Limburg,Nieuws uit de entiteiten |
Groen licht voor Spartacuslijn 1 Hasselt – Maastricht en Brabo 2 (Masterplan Antwerpen)
 
Vanaf 2017 zal er een elektrische sneltram rijden tussen Hasselt en Maastricht. De Vlaamse Regering keurde het dossier vandaag goed. De tramlijn zou jaarlijks 6,8 miljoen reizigers vervoeren en vergt een investering van 122,2 miljoen euro voor de nieuwe infrastructuur. Ook Brabo 2 kreeg groen licht van de Vlaamse Regering. Het project kadert in het Masterplan 2020 dat de mobiliteitsknoop in en rond Antwerpen wil ontwarren. Vlaanderen en stad Antwerpen investeren samen 401 miljoen euro in het mobiliteitsproject. De Lijn wordt projectleider.

 

 Spartacus 

  • De Vlaamse Regering heeft vandaag de eerste van drie nieuwe tramlijnen voor Limburg goedgekeurd. Tramlijn 1 wordt een volledig nieuwe elektrische sneltramverbinding tussen Hasselt en Maastricht via campus Diepenbeek en Lanaken, goed voor 33 kilometer extra spoor.

 

  • De keuze voor elektrificatie vergt meer investeringen, maar betaalt zich op termijn volledig terug, omdat de exploitatie goedkoper is. Het is bovendien een duurzamere keuze en past daarom volledig in de uitgangspunten van het Spartacusplan. Dankzij Spartacus zullen er 20.000 auto’s minder op de weg zijn, wat de CO2-uitstoot doet dalen met 4 ton per uur.

 

  • Aankoop van 12 elektrische sneltrams

 

  • Uit een potentieelstudie blijkt dat het Spartacusplan zorgt voor 43 miljoen extra reizigers in Limburg.  De nieuw sneltramlijn Hasselt-Maastricht zal volgens de simulaties 6,8 miljoen reizigers op jaarbasis opleveren. Maar de reizigerswinst wordt niet alleen gegenereerd door sneltrams. Ook het busnet (30 miljoen extra reizigers per jaar) en de NMBS zullen meer reizigers aantrekken dankzij Spartacus.  

 

  • Ook de twee andere sneltramlijnen zitten ondertussen op schema :
    • Het dossier van de sneltram Hasselt – Genk – Maasmechelen bevindt zich in een fase van trajectafweging (plan-MER fase).
    • Voor de verbinding Hasselt – Neerpelt – Lommel werd samen met de NMBS een vergelijkende studie uitgevoerd. Zowel een treinverbinding als een sneltramverbinding blijven tot de mogelijkheden behoren

 

 Brabo 2  

  • de tweede fase van de Antwerpse Leien: In de eerste fase werden de Leien tussen het nieuwe gerechtsgebouw en het stadspark aangepakt. Er kwam een tram- en busbaan in het midden en de straat werd van gevel tot gevel heraangelegd. Brabo 2 is daar een vervolg op. De tramsporen worden vanaf de Rooseveltplaats doorgetrokken tot Ekeren.

 

  • een tramverbinding op het Eilandje: Het Eilandje is een buurt die volop in ontwikkeling is. Met Brabo 2 krijgt de populaire wijk een rechtstreekse verbinding met het centrum van de stad.

 

  • de heraanleg van het Operaplein: Het plein wordt autoluw. Het verkeer zal er ondergronds gaan. Premetrostation Opera wordt grondig verbouwd. De perrons op het niveau -3 worden in gebruik genomen en er komt een open helling op de Frankrijklei.

 

  • 10 kilometer nieuw tramnet: Met de tramverlenging naar Ekeren, de nieuwe sporen op het Eilandje en een tramverbinding in de Brusselstraat krijgt het Antwerpse tramnet er 10 kilometer spoor bij.

 

  • de aankoop van 38 nieuwe trams.