AntwerpenNieuws uit de entiteiten

Enquêteresultaten Antwerpse tram en bus bekend!

Gepost op 12 oktober 2012 | Door : | Categorie : Antwerpen,Nieuws uit de entiteiten |

Tal van Reizigers langer onderweg

De gewijzigde dienstregeling in de provincie Antwerpen betekent voor een groot aantal reizigers een achteruitgang. Ze moeten meer overstappen, zijn langer onderweg en moeten vaker rechtstaan in bus of tram Dat blijkt uit een enquête van reizigersvereniging TreinTramBus en de vakbonden ACV, ACOD en ACLVB.

Op 1 september is het tram- en busnet in de regio Antwerpen ingrijpend gereorganiseerd in het kader van een besparingsplan. In Mechelen gebeurde dat al op 15 augustus. TreinTramBus en de drie vakbonden wilden weten wat de reizigers hiervan denken. Ze organiseerden samen een enquête op tram en bus, die door ruim 4.600 mensen werd beantwoord.

80% van de respondenten stelt dat ze er sindsdien licht of zwaar op achteruit gegaan zijn. “We interpreteren dit cijfer voorzichtig”, zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. “Maar als meer dan 3.000 reizigers aangeven dat er een probleem is, is dat iets waar De Lijn niet omheen kan. . Vooral de overstappen roepen weerstand op.” 

De meeste klachten worden genoteerd op het Antwerpse tramnet. “Logisch”, zegt Els Madereel van ACLVB. “De Antwerpse trams hebben heel veel klanten, en duizenden mensen hebben nu hun reisgewoonten moeten aanpassen. Zo zijn er veel klachten over tramlijn 2: die reed tot voor kort vanuit Hoboken en de Jan Van Rijswijcklaan naar de binnenstad, maar nu gaat die lijn vanaf het Centraal Station noordwaarts naar Merksem. Wie naar de binnenstad wil, moet overstappen. In Merksem resulteert dit wel in een groter tramaanbod” 

Ook busreizigers die uit het noorden de stad binnenkomen zijn ontevreden: zij moeten nu vaker overstappen van bus op tram. Door de slechte doorstroming van tram en bus wordt de overstap bovendien onbetrouwbaar, waardoor de totale reistijd langer wordt. Driekwart van de respondenten geeft aan langer onderweg te zijn. Tal van klanten melden ook aan dat ze vaker moeten rechtstaan.

Specifieke problemen zijn er in Mechelen. Freddy De Wilder van ACV Openbare Diensten, legt uit hoe dat komt: “De rechtstreekse stadsbussen vanuit de buitenwijken en randgemeenten rijden sinds kort niet meer naar het centrum, maar errond. Voor de binnenstad moeten de reizigers overstappen op de citypendel, die als enige bus nog door de winkelstraten rijdt”

De informatie kan beter: 77% van de reizigers geeft aan dat hij op voorhand op de hoogte was van de aanpassingen, maar meer dan de helft (56%) vond de informatie onduidelijk. Luc Vervoort van ACOD-Tram-Bus-Metro: “Op het terrein stelden we vast dat een aantal zaken nog niet klaar was: bestemmingsfilms op de trams gaven de nieuwe lijnnummers nog niet, de dynamische reisinformatie was tijdelijk buiten gebruik. Aan tal van haltes in Berchem hingen netplannen van Merksem. Die startproblemen waren echt wel te vermijden.”

Reizigers en personeel concluderen samen dat tram en bus in de provincie Antwerpen verre van optimaal functioneren. Nog teveel mensen ondervinden nadeel van de aanpassingen. Alleen met voldoende capaciteit, een perfecte doorstroming en betrouwbare informatie heeft het geherstructureerde aanbod kans op slagen. Hiervoor dragen zowel De Lijn, het Vlaamse Gewest als de gemeentebesturen verantwoordelijkheid.